Europolis I 5-6 maart 2015
‘Leerrijk, uitdagend en grensverleggend’
Zo kunnen we deze twee dagen in Brussel typeren!
Europolis is een intensief project voor politieke vorming, georganiseerd voor en door jongeren. Aan de tweedaagse simulatie van een parlementaire zitting gaat een voorbereidende fase vooraf waarbij iedere deelnemende school een ontwerptekst over een gegeven actueel onderwerp opstelt. De andere scholen krijgen de kans hierop amendementen in te dienen. Tijdens de zittingen komen de groepen samen om de debatten te voeren en tussendoor is er tijd voor ontspanning.
Wegens de terreurdreiging gingen de zittingen dit jaar niet door in het Europees Parlement, maar in een conferentiezaal van de indrukwekkende Koninklijke Bibliotheek van België op de Kunstberg.
Lees hieronder enkele persoonlijke ervaringen van deelnemende leerlingen.
‘Na enkele weken voorbereidingswerk stapten we donderdagochtend met kleine oogjes goed voorbereid de trein in.’ Na een kleine ochtendwandeling kwamen we aan in de jeugdherberg en maakten we kennis met de andere delegaties. Meteen werd duidelijk dat het een serieuze tweedaagse ging worden!’ (Michiel)
‘Het niveau lag hoog. In het begin was iedereen een beetje verlegen maar al snel ontstonden er boeiende debatten.’ (Lieven)
‘Voor Eurovillage kregen we Zwitserland toegewezen. We moesten typische gerechten van dit Europees land meebrengen. Onze tafel was gevuld met Milka-chocolade, Toblerone, heerlijke zelfgemaakte confituur en rode Albert Heijn-wijn.’ (Julia)
‘De tweede dag was er ook even tijd om het gezellige centrum van Brussel te ontdekken.’ (Lieze)
‘Ik kan met zekerheid zeggen dat ik een ervaring rijker ben. Als een luisterend oor tijdens de conversaties heb ik veel bijgeleerd omtrent de werking en de visie van de Europese Unie. Ik heb een oordeel leren vellen en ondervonden in welke onderwerpen ik mij graag verdiep. Ik raad iedereen aan deze uitdaging aan te gaan! Bedankt voor de unieke ervaring;’ (Jacob)
‘Iedereen deed zijn best om het woord te nemen. Dat is grotendeels gelukt. Het was een bijzondere ervaring waar we veel van geleerd hebben. Zo hebben we debatten gevoerd, onze mening gegeven en via argumenten verdedigd, naar anderen geluisterd, maar vooral hebben we nagedacht over onderwerpen waarover we normaal gezien niet al te snel zouden nadenken. Zo keerden we met een open geest terug naar het verre Limburg.’ (Kaja)